Nederländernas huvudstad Amsterdam har mycket att erbjuda. Förutom stereotypa väderkvarnar och tulpaner finns det även ett stort kultur- och nöjesutbud, vacker arkitektur och ett myller av kanaler. Den multikulturella stämningen och den öppna och toleranta attityden gör att många utlänningar lockas till ”Oranje”. Om du tillhör en av många som drömmer om att flytta dit är denna guide perfekt för dig. Det finns alltid mycket att tänka på vid flytt till ett ny stad eller ett nytt land. Nedan följer en guide med all information du behöver innan du tar det stora steget och flyttar till Amsterdam.

Finansiera flytten

En flytt kostar alltid pengar, framför allt om du planerar att flytta utomlands. Många oförutsedda kostnader kan dyka upp i samband med flytten till ett nytt land. Det kan bland annat röra sig om flyttkostnader, olika sorters registreringar eller depositionen för en hyreslägenhet. I Amsterdam är det exempelvis vanligt att hyresvärdar kräver två eller tre månaders hyra i deposition. För att finansiera denna typ av kostnader kan det vara bra att veta att det finns möjlighet att ta ett smidigt blancolån utan säkerhet. Att låna utan säkerhet innebär att du inte behöver någon egendom, exempelvis en bil eller bostad, för att teckna lånet. Du behöver inte heller en kontantinsats. Ett så kallat hypotekslån är motsatsen till ett blancolån. Det finns många lån tillgängliga på marknaden och det är viktigt att jämföra dessa för att hitta det som passar dig bäst. På Enklare.se kan du jämföra olika lån och räntor.

Praktisk information

Att flytta till ett nytt land kräver att du läser på om regler och regleringar innan du flyttar. Eftersom både Sverige och Nederländerna är med i EU är det lätt för svenskar att flytta till Amsterdam. Det krävs varken visum eller någon form av arbetstillstånd. Däremot har Nederländerna en registreringsplikt som gäller om du vill stanna längre än fyra månader. Detta innebär att du officiellt folkbokför dig i Nederländerna på folkbokföringskontoret, så kallat Basisadministratie Persoonsgegevens, i kommunen du bosatt dig i. För att kunna folkbokföra dig i Nederländerna krävs ett adressbevis, en giltig legitimation och ibland även ett födelseintyg från Skatteverket. Registreringen måste ske inom fem dagar efter ankomst. Att hyresavtal är en form av adressbevis.

Bankkonto & Personnummer

Om du planerar att stanna i Amsterdam under en längre tid, exempelvis för att arbeta, kommer du att behöva både ett bankkonto och ett så kallat burgerservicenummer (BSN-nummer). Ett BSN-nummer är den holländska motsvarigheten till ett personnummer. Du behöver även ett holländskt bankkonto om du ska bo i Nederländerna. Det kan ta ganska lång tid och banken kan vilja se många olika sorters dokument.

Sjukvård

Det europeiska sjukförsäkringskortet täcker sjukvård i ett annat EU-land vid tillfällig vistelse. Om du däremot planerar att bo i Amsterdam under en längre tid måste du teckna en obligatorisk sjukvårdsförsäkring hos ett nederländskt försäkringsbolag. Denna försäkring kostar cirka 1000 euro per år. Detta ger dig ett nederländskt europeiskt sjukförsäkringskort (EHIC) som täcker sjukförsäkring när du reser inom EU.